Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

Directorul general Tudorel Ţopa, a prezentat o situaţie dificilă în care se afla şantierului naval VARD Tulcea. Ţopa le-a vorbit angajaţilor prezenţi la şedinţa...

Directorul general Tudorel Ţopa, a prezentat o situaţie dificilă în care se afla şantierului naval VARD Tulcea. Ţopa le-a vorbit angajaţilor prezenţi la şedinţa anuală a sindicatului despre modul în care prăbuşirea preţului petrolului la bursa afectează prezentul si viitorul şantierului.

“Pierderea pe anul trecut a fost de aproximativ patru milioane de euro, am luat în calcul şi provizioanele, garanţiile pe navele livrate, garanţii pe care le recuperăm când nava este livrata.

Piaţa este una destul de dificilă, destul de delicate, este o criză a petrolului care ne afectează în mod direct, barilul a atins un istoric fără precedent în istoric, în scădere, eficienta exploatării din mare este undeva la peste 70 de dolari barilul, pe o cădere spectaculoasă a preţului de vânzare. În general investitorii au oprit finanţarea acestor proiecte şi bineînţeles noile comenzi pe segmentul offshore. Avem ceva discuţii, practic navele care încă mai au ceva şansă pe acest segment sunt navele specializate, dar contracte care să vină aşa cum au venit în perioada precedentă vor fi mult mai puţine, pe termen mediu pot să zic, nu mă pronunţ pe termen lung, când zic mediu zic pe un an doi, asta mi se transmite aşa că şi perspectiva de evoluţie a petrolului” a spus directorul general la sedinta de saptamana trecuta.

“Undeva în septembrie o să începem să scârţâim….”

“Acum încercăm să găsim şi alte pieţe, una dintre ele este cea a pasagerelor, deşi e impropriu spus piaţa pasagerelor, este un ajutor pe care noi îl dorim să vină din partea acţionariatului majoritar Ficantieri. La compania mama lucrurile sunt pozitive, au contracte până în 2026, au încărcare destul de mare şi deja suntem aproape să concretizăm primul contract, o să o luăm puţin de la zero, va fi o perioadă de tranziţie, prima lucrare va fi o suprastructură pentru o navă de pasageri, navele foarte mari de pasageri nu încap pe logistica noastră astfel încât vom face doar bucăţi de navă, avem o provă chiar în analiza şi nu încape, o să modificăm barjă specială.

Revenind la contracte, practic undeva după vacanţă de vară, undeva în luna septembrie o să avem spunem noi, o primă cădere, după cum arată prognoza. Undeva în septembrie o să începem să scârţâim că încărcare. Mai aştept şi de la colegii din Norvegia, din păcate se tergiversează şi suntem amânaţi luna de lună…

Ca în orice perioadă de criză am deschis uşa şi altor oferte, este o problemă delicate, atunci când refuzi mult timp multe oferte de o anumită natură, să îţi vină înapoi peste noapte, să îţi trimită oferte, am deschis uşa şi la reparaţii, va fi greu pentru lume să se adapteze la noua situaţie. Am deschis uşa şi în sensul să trimitem personal, avem oferte din Brazilia, vor vârfuri care să îi înveţe pe ei cum să muncească”a mai spus Ţopa.