Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

Ştiaţi că transportul turiştilor cu ambarcaţiuni de agrement în Delta Dunării nu este legal? Ştiaţi că transportul turiştilor cu ambarcaţiuni de agrement în Delta Dunării nu este legal?
  Întrebarea îî aparţine senatorului tulcean Trifon Belacurencu,cel care solicit oficial printr-o interpelare adresată ministrului Transporturilor emiterea unui set de acte normative prin care... Ştiaţi că transportul turiştilor cu ambarcaţiuni de agrement în Delta Dunării nu este legal?

 

Trifon Belacurencu

Trifon Belacurencu

Întrebarea îî aparţine senatorului tulcean Trifon Belacurencu,cel care solicit oficial printr-o interpelare adresată ministrului Transporturilor emiterea unui set de acte normative prin care să legifereze această activitate.

„Este paradoxal, dar în România pensiunile nu pot oferi, în mod legal, servicii de transport cu bărci proprii de agrement turiştilor.  Astfel, transportul turiştilor din Tulcea la pensiune, sau pe traseele turistice aprobate, sau chiar bărcile puse la dispoziţia turiştilor care doresc să pescuiască este ilegal.
Această situaţie ciudată m-a determinat să adresez o interpelare ministrului Transporturilor, doamnei Ramona Mănescu.
Obiectul interpelării este „Transportul turiştilor cu ambarcaţiuni de agrement în Delta Dunării”.
Practic, în interpelare am solicitat doamnei ministru să emită un set de acte normative prin care să legifereze această activitate. Cred că suntem singura ţară în care pensiunile legal autorizate, care deţin bărci de agrement şi respectând toate normele nu pot desfăşura în mod legal servicii de transport contra cost.
Pentru a exemplifica, gândiţi-vă că aveţi o maşină, obţineţi toate autorizaţiile necesare, dar nu o puteţi folosi la servicii de taxi, sau cumpăraţi un elicopter şi nu puteţi să-l închiriaţi contra cost“ spune senatorul Belacurencu.


Redăm mai jos interpelarea adresată doamnei ministru:

În ultimii ani în Delta Dunării au fost autorizate mai multe pensiuni turistice, care s-au dotat cu ambarcaţiuni de agrement, majoritatea acestora fiind construite în România (Galaţi, Brăila, Tulcea).

În funcţie de condiţiile impuse de constructor, proprietarii de pensiuni au montat pe aceste ambarcaţiuni motoare de propulsie.
Principalul motiv pentru care proprietarii pensiunilor au achiziţionat astfel de ambarcaţiuni este acela de a transporta, în limita numărului de persoane înscris pe autorizaţie, turiştii din portul Tulcea în localităţile din Delta Dunării unde sunt amplasate pensiunile şi înapoi, precum şi transportul acestora pe traseele turistice aprobate de Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”.

Facem precizarea că majoritatea persoanelor juridice care asigură activitatea de turism în Delta Dunării includ în obiectul de activitate şi transportul de persoane, acesta activitate fiind complementara activităţii de bază.

Problemele apar în momentul în care reprezentanţii Autorităţii Navale Române la redactarea raportului de inspecţie pentru aceste ambarcaţiuni de agrement, raport esenţial pentru înmatricularea ambarcaţiunii, fac menţiunea că ambarcaţiunea nu va transporta persoane sau mărfuri în scop comercial.

Practic, ambarcaţiunile de agrement, conform datelor tehnice cu care au fost omologate, pot transporta cu un conducător de barcă autorizat doar rude sau prieteni ai proprietarului şi nu pot transporta, în aceleaşi condiţii, turişti care doresc să se deplasate spre localităţile izolate din Delta Dunării.

Facem precizarea ca în aceste localităţi accesul se face exclusiv pe calea apei sau în condiţii de forţă majoră pe calea aerului, cu elicoptere.

Apreciem că pentru a se crea condiţiile de legalitate şi de siguranţă pentru transportul turiştilor în Delta Dunării ar fi necesare următoarele măsuri:

1. Definirea în actele normative a noţiunii de ambarcatiune de agrement comercial, care din punct de vedere al normelor tehnice nu diferă de ambarcaţiunile de agrement, în înţelesul actual al acestor tipuri de nave; pentru a fi sporită siguranţa turiştilor, pentru ambarcaţiunile de agrement comercial, se pot impune inspecţii tehnice la intervale de timp mai mici de 2 ani şi jumătate, cum este prevederea legală actuală.

2. Conducătorii ambarcaţiunilor de agrement comercial să deţină un certificat de competenţă, de genul „certificat de conducător pentru ambarcaţiuni de agrement comercial” care s-ar putea obţine de posesorii unui certificat de conducător pentru ambarcaţiuni de agrement, după susţinerea unui examen suplimentar.

3. Conditiile pentru autorizarea activitatii de agrement comercial ar trebui sa se regaseasca si in recentul Ordin al Ministrului Transporturilor nr. 37/05.02.2014.

Având în vedere că de la an la an numărul turiştilor care vizitează Delta Dunării este în creştere, vă solicit să analizaţi aspectele semnalate de mine şi să emiteţi sau sa initiati un set de acte normative, ordine sau hotărâri de guvern, prin care să legiferaţi această activitate.

Vă mulţumesc!

Senator Trifon Belacurencu
colegiul uninominal nr. 2