„ABUZAŢII “MEMENTO BUS, ACUZAŢI DE PIRATERIE AUTO ŞI ALTE ILEGALITĂŢI CHIAR DE CĂTRE COLEGII DIN CONFEDERAŢIA OPERATORILOR ŞI TRANSPORTATORILOR AUTORIZAŢI DIN ROMÂNIA!
ActualitateDezvaluiri 23 octombrie 2016 D.C.
CONFEDERATIA OPERATORILOR si TRANSPORTATORILOR AUTORIZATI din ROMANIA (C.O.T.A.R.) reprezentativa la nivel national ,conform Legii nr. 62/2011 si a Sentintei Civile nr. 23 FED/16.11.2012, completata prin Sentinta Civila nr. 2 FED/18.01.2013, pronuntate de catre Tribunalul Bucuresti, a sectorului de activitate „transporturi rutiere”, prin Presedinte Vasile STEFANESCU, va supunem din nou o situatie care daca nu isi gaseste solutionarea cu concursul institutiei dvs., vom fi obligati sa ne adresam altor organe ale Statului Roman si Comisarului European pentru Transporturi, in vederea eradicarii acesteia.
Acest fenomen, pentru ca este in prezent un fenomen la scara nationala, se desfasoara cel putin aparent fara a fi deranjat in vreun fel de controale din partea organelor in drept.
Aceasta maniera de lucru a debutat sub auspiciile unei societati din Constanta, respectiv DIRECT AEROPORT, care de aproximativ 2 ani executa asa zise CURSE REGULATE, sub acoperirea efectuarii UNOR CURSE OCAZIONALE, pe traseele Constanta-Aeroport Otopeni si Brasov-Aeroport Otopeni si retur.
In tot acest interval aceasta activitate de transport a continuat, imprejurare care ne detemina sa credem ca nu s-au luat masurile necesare stoparii acesteia.
Iata cum se prezinta in prezent mottoul DIRECT AEROPORT, captat de pe site-ul acestui transportator:
“Peste 40.000 de clienti si mai mult de 2.000.000 Km anual parcursi in siguranta ne recomanda ca cea mai buna si sigura companie de transport.”
Iar unul din indemnurile formulate pe acelasi site: “Iti oferim transport rapid si confortabil ori de cate ori trebuie sa ajungi la aeroport. Daca esti din Constanta, Brasov sau una dintre localitatile de pe rutele acestor orase catre Otopeni, atunci suntem solutia perfecta pentru tine.”
Mai departe, acelasi site defineste caracterul transportului:
“ Confortul oferit de o cursa privata este, fara doar si poate unul plin de beneficii:
- Ajungi odihnit la aeroport, fara niciun fel de grija. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa te asiguri ca ai toate bagajele bine puse;
- Ai garantia ca nu pierzi avionul si ca nu intarzii pentru zbor.”
Ce putem sa mai spunem despre 40.000 de clienti furati de la transportatori si 2.000.000 de km. parcursi sub ochii organelor de control, cu stabilirea unor puncte fixe de plecare si destinatie, de la ore care sunt de asemenea fixe si citam din continutul aceluiasi site:
“ Serviciile noastre sunt valabile 7 zile pe saptamana, in fiecare zi, fiind in concordanta cu orarul de zbor de pe aeroportul Otopeni. Astfel, oricare ar fi zborul la care trebuie sa ajungi, distanta pana la noi este de un telefon. “
Mai mult decat atat, in prezent, nu numai ca nu au disparut cursele regulate nelicentiate ale lui Direct Aeroport, ci acest gen de curse se desfasoara cu concursul mai multor asa zisi transportatori si din mai multe alte locatii din tara, printre altele:
– BRASOV-AEROPORTULOTOPENI-DIRECT AEROPORT, MEMENTO BUS;
- CRAIOVA – AEROPORTUL OTOPENI – B&B ILAN TRAVEL, MEMENTO BUS S.A
- TULCEA – AEROPORTUL OTOPENI – MEMENTO BUS, UTIL TRANSFER S.A.
– CONSTANTA – AEROPORTUL OTOPENI – DIRECT AEROPORT
Inca un exemplu, este cel al lui S.C.MEMENTO BUS, firma girata de Christian Tour, care pe langa activitatea de turism doreste sa desfasoare activitati de transporturi regulate nelicentiate de persoane (va atasam contractul cu Anexa 1 cu tarifele si punctele de imbarcare care se gasesc printre altele la benzinarii si la rstaurante Mc Donald’s).
Aceste exemple ar putea in mod sigur continua insa pentru moment ne-am limitat investigatia la aceste societati.
Cursele acestor transportatori au un caracter de cursa regulata intrucat se desfasoara dupa un anumit program fix, stabilit zilnic, la aceleasi ore de plecare si de sosire, imprejurare care poate fi constatata atat pe site-ul Autogari.ro, cat si pe site-urile proprii ale acestora (pe care va invitam sa le consultati.)
Acesti transportatori nu respecta nici un fel de regula, oprind in orice locatie le convine, inclusiv in cele stabilite pentru cursele regulate interjudetene licentiate, preluand o mare parte din calatorii operatorilor de transport licentiati.
Pentru a ne face intelesi, ne permitem sa ne indreptam in cadrul prezentei, la definitiile formulate in actele normative interne si europene din domeniul transporturilor, precum si din cele ale Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, dupa cum urmeaza:
In primul rand credem ca trebuie sa stabilim care este diferenta dintre curse regulate si curse ocazionale si pentru aceasta facem trimitere la dispozitiile art.3. pct.34, 35 si 36 care la randul lor ne ghideaza spre art.2 pct.2, 3, si 4 din Regulamentul 1073/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, care au urmatorul continut:
“2.„servicii regulate” înseamnă serviciile care asigură transportul de persoane la intervale stabilite pe trasee stabilite, persoanele fiind îmbarcate şi debarcate la puncte de oprire prestabilite;
3.„servicii regulate speciale” înseamnă serviciile regulate, indiferent de cine sunt organizate, care asigură transportul unor categorii precizate de persoane cu excluderea altor persoane;
4.„servicii ocazionale” înseamnă serviciile care nu corespund definiţiei de servicii regulate, inclusiv serviciile regulate speciale, şi a căror caracteristică principală este faptul că transportă grupuri de persoane constituite la iniţiativa clienţilor sau chiar a operatorului de transport;”
Din perspectiva art.75 – 79 din Ordinul nr. 980/2011 de aprobare a Normelor Metodologice, asa cum a fost completat si modificat serviciile ocazionale se executa pe teritoriul Romaniei de urmatoarea maniera si in urmatoarele conditii:
1.transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale se efectuează de către operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport.
- transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, efectuat pe bază de comandă sau contract încheiat de operatorul de transport rutier cu beneficiarul transportului, acesta trebuie sa conţină cel puţin următoarele date:
a)denumirea beneficiarului;
b)codul unic de înregistrare;
c)adresa beneficiarului (adresa de comunicare a actelor);
d)traseul;
e)punctul de îmbarcare şi cel de debarcare a persoanelor transportate;
f)perioada de desfăşurare a serviciului respectiv.
- la transportul de persoane prin servicii ocazionale îmbarcarea respectiv debarcarea persoanelor se face numai în punctele menţionate în comandă sau contract.
Dictionarul Explicativ al Limbii Romane defineste termenul de OCAZIONAL de urmatoarea maniera “ Care are loc cu prilejul unui anumit eveniment. 2. Care se ivește întâmplător; accidental, de ocazie”
Din acest context , iau nastere o serie de intrebari:
Oare stabilirea unui orar cu plecari in cursa in aceleasi zile si ore, catre aceasi destinatie, cu aceleasi capete de traseu si transportand intr-un sens un grup de persoane si la retur cu totul altele, are caracterul unui transport legat de un anumit eveniment, ivit absolut intamplator, accidental sau de ocazie?
Oare programul de zbor al avioanelor de pe Aeroportul Otopeni se desfasoara haotic, absolut intamplator, accidental sau in anumite ocazii?
Oare constituirea ad-hoc a grupurilor de calatori in Mun. Brasov Constanta, Craiova s.a sau in perimetrul Aeroportului Otopeni, se realizeaza pe baza de comanda sau contract?
Oare transportul acestora la si dinspre aeroport are caracterul unei deplasari turistice, de entertainment sau este una determinata de stricta necesitate de a ajunge la avion?
Oare are vreo importanta ca pe un sens de mers benefciar al transportului este un grup constituit ad-hoc, iar la intoarcere beneficiarul este cu totul altul?
Oare are vreo importanta ca asa numitul “TRASNPORT PRIVAT IN REGIM SHUTTLE BUS”, clamat de DIRECT AEROPORT si preluat si de altii, NU ESTE PREVAZUT SI REGLEMENTAT DE NICI O DISPOZITIE LEGALA DIN DOMENIUL TRANSPORTURILOR IN ROMANIA?
Oare nu are vreo importanta ca legislatia romana nu contine vreo clasificare a transporturilor publice si private cu caracter comercial si drept consecinta nu contine si reglementari in legatura cu acestea din urma?
Din incercarea de a raspunde la aceste intrebari, rezulta urmatoarele consecinte:
- exista “baietii destepti” ai transporturilor, care neparticipand la nici o atribuire publica a traseelor interjudetene, in conditiile foarte restrictive ale acestora si cu investitii pe masura, isi creaza dupa bunul plac propriile trasee, propriile grafice de circulatie, cu stabilirea orelor de executare a traseelor, a statiilor si capetelor de traseu, in functie de interesele economice ale momentului;
- acesti “baieti destepti”au importat tipologii de transport inexistente in legislatia nationala si pe cale de consecinta nereglementate si au incercat cu succes sa le gaseasca un corespondent in aceasta, creand, cu si mai mare succes, confuzie in randul organelor de supraveghere a transporturilor;
- prin folosirea traseelor interjudetene consacrate a capetelor de traseu si a statiilor folosite in mod legal de operatorii de transport licentiati, acestia produc prejudicii majore acestora din urma, prin preluarea unui numar tot mai mare de calatori;
- “baietii destepti” folosesc orice fel de mijloace de transport, fara a putea fi controlati in vreun fel de autoritatea romana de licentiere, constituind un pericol potential si real la siguranta circulatiei si a calatorilor;
- prin faptul ca nu detin licente de transport si grafice de circulatie, organele de control nu au cum sa stabileasca daca acestea sunt sau nu respectate si tot operatorii de transport autorizati fac obiectul controalelor si sanctiunilor, pentru simplul motiv ca detin documente legale de transport in raport de care se pot stabili conditiile in care sunt incalcate grafice de circulatie sau orice alte aspecte legate de disciplina in transport;
– executand transport nelicentiat si la bunul plac sunt in mod serios tentati de evaziune fiscala, prin mascarea cel putin in parte a veniturilor realizate;
– pe de alta parte, dupa cum rezulta si din continutul Anexei 1 la Modelul de Contract al S.C.MEMENTO BUS atasat prezentei, sunt trasee interjudetene pe care acest transportator percepe un tarif de 1 EURO/PERSOANA, acest pret reprezentand clar caracterele unei practici de DUMPING, urmarind in mod clar falimentarea operatorilor de transport licentiati, care in mod evident nu pot practica asemenea tarife.
Credem ca in cele de mai sus, am atins apectele esentiale ale acestui gen de comportament ilegal si cu toate ca argumentele impotriva acestuia nu au fost nici pe departe epuizate, speram totodata ca in sfarsit I.S.C.T.R., in calitatea sa de organ suprem de control din domeniul transporturilor, sa intervina in cel mai serios mod, in vederea eradicarii acestui fenomen, care imbraca toate caracterele pirateriei auto.
Va rugam de asemenea, sa aveti bunavointa de a ne comunica masurile luate in legatura cu corectarea aspectelor din prezenta sesizare.
In speranta unor masuri transante si grabince, va asiguram de intreaga noastra consideratie.
PRESEDINTE,
VASILE STAFANESCU