Comunele din Tulcea devin exemple de bune practici în România prin digitalizarea activității și reducerea costurilor
ActualitateDezvaluiri 5 iulie 2023 D.C.
Adoptarea tehnologiilor informaționale și de comunicații de către autoritățile locale din România este un proces care va lua timp însă, odată cu intrarea într-un flux de lucru din ce în ce mai digitalizat, nu mai există cale de întoarcere.
Județul Tulcea devine un exemplu de bune practici la nivel național, prin faptul că primăriile au implementat un ecosistem digital de prelucrare a datelor – ConectX. Comunele din Tulcea lucrează și comunică digital, la cel mai înalt nivel și figurează pe harta digitală a României alături de mari orașe și municipii.
Avantajele unui sistem electronic de preluare și prelucrare a informațiilor dinspre și înspre cetățeni, dar și între autoritățile locale și cele public-instituționale sunt evidente: economie de resurse și costuri, timp alocat rezolvării altor probleme, alocarea mai eficientă a personalului din primării și, în final, cetățeni mulțumiți.
A îmbunătăți radical actualul mod de lucru în adminitrația publică și trecerea la o relație complet digitalizată dintre cetățeni și administrațiile locale, de la cele județene până la cele mai mici orașe sau comune, este pasul prin care România, susținută fiind de Uniunea Europeană, va avansa economic și social alte state.
Faptul că autoritățile locale din România își dezvoltă tot mai mult prezența online și interacționează cu cetățenii lor prin platforme digitale le permite cetățenilor acestora accesul la informații și servicii publice instant, dar și să completeze formulare online, să depună cereri și să primească notificări electronice. Servicii și documente devin disponibile foarte repede, prin platformele digitale, și pot fi trimise la fel de repede către diferite instituții, de stat sau private, care, la rândul lor, operează în sistem electronic.
Primăriile din județul Tulcea au accesat fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) – cu finanțare europeană, derulat în perioada 2014-2020, în cadrul Fondului European de Dezvoltare Regională (FEDR). Programul a fost conceput pentru dezvoltarea competențelor și a capacității administrative a instituțiilor publice, iar digitalizarea administrațiilor
Ca membri ITI, primăriile din județ au aplicat pentru obținerea finanțărilor necesare achiziției serviciilor digitale de la furnizorii care s-au înscris în licitațiile publice și, odată ce au obținut fondurile, au trecut la implementarea sistemului digital desemnat câștigător. Doi dintre beneficiarii serviciilor asigurate de ecosistemul digital ConectX, primăriile Văcăreni și Valea Nucarilor, se declară mulțumiți de felul în care lucrează deja în platforma digitală și despre utilitatea acesteia în relația cu cetățenii.
Gică Manolachi, primar Văcăreni, spune că adopția unei soluții digitale este foarte benefică pentru relația dintre primărie și cetățeni. “Am fost foarte deschiși de la bun început să adoptăm o soluție digitală avansată prin care să schimbăm modul de lucru clasic, cu hârtii și registre fizice, cu un sistem electronic, ceea ce este o premiera pentru comuna noastră. Ecosistemul digital ConectX pe care îl folosim noi este folosit si de cele mai mari autorități locale din Romania. Fiecare angajat are semnătura electronica, arhiva electronica, își transmit documentele digital, iar eu pot semna oricând si de oriunde documente. Soluția este ușor de folosit, iar furnizorul a avut întotdeauna disponibilitate atunci am avut nevoie de ajutor. Suntem foarte mulțumiți de suportul lor și de faptul că răspund prompt, în orice moment, așa încât să ne bucurăm de utilizarea fără sincope a platformei”, ne-a declarat acesta.
Lența Maria – primar, Valea Nucarilor: “Am digitalizat primăria in primul rând pentru oameni. Digital înseamnă mai ușor, mai civilizat, mai economic și mai transparent. Inițial am avut emoții însă lucrând împreună cu echipa furnizorului lucrurile au ieșit foarte bine. Firmele sau cetățenii care se află în țara sau peste hotare pot să interacționeze cu noi în format complet digital prin ecosistemul ConectX, ceea ce ne va permite să dăm mult mai repede curs solicitărilor. Colegii noștri s-au obișnuit rapid cu noul mod de lucru astfel că am început să facem economii importante la consumul de hârtie, toner și alte consumabile. Banii pe care îi vom economisi pe viitor vor merge în investiții locale de care să ne bucurăm cu toții. Suntem bucuroși că am putut accesa această finanțare prin POCA și am ajuns astfel să folosim sisteme informatice la fel ca cele mai mari instituții locale din România“.
Prin intermediul POCA, autoritățile publice din România beneficiază de finanțare pentru proiecte care contribuie la dezvoltarea capacității administrative și la îmbunătățirea serviciilor publice oferite cetățenilor. Programul este gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) în parteneriat cu alte instituții implicate în implementarea fondurilor europene în România.
ConectX este platforma digitală care asigură digitalizarea actului adminitrativ în cadrul instituțiilor și circuitul și semnarea electronică a documentelor emise de către autoritățile locale pentru cetățeni. Serviciile sunt accesibile oricărei persoane fizice sau juridice care își deschide un cont pe platformă: de la certificate de atestare fiscală până la alte tipuri de documente solicitate primăriilor sau altor instituții ale statului.
Ecosistemul digital ConectX este utilizat de către instituții din toată România, câteva exemple fiind Consililul Județean Brașov, DGASPC Brașov, Consiliul Județean Vaslui, direcțiile de taxe și impozite ale sectoarelor 3,5 și 6 din București, plus alte administrații aflate în curs de finalizare a implementării platformei. În prezent, sunt peste 200.000 de utilizatori activi, ceea ce demonstrează faptul că platforma este una dintre cele accesate de către cetățenii români de pretutindeni, persoane fizice și juridice.