Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

Delta Vie: o marcă pentru ecoturism în Delta Dunării Delta Vie: o marcă pentru ecoturism în Delta Dunării
Pentru prima oară de la desemnarea Deltei Dunării în 1991 ca rezervație UNESCO a biosferei, prima destinație ecoturistică din Delta Dunării care reunește comunitățile... Delta Vie: o marcă pentru ecoturism în Delta Dunării

deltaPentru prima oară de la desemnarea Deltei Dunării în 1991 ca rezervație UNESCO a biosferei, prima destinație ecoturistică din Delta Dunării care reunește comunitățile locale cuprinse în proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor, va avea un logo ce va fi transpus într-o marcă. Creat pentru a proiecta o imagine de marketing coerentă și unitară, logo-ul realizat de artistul grafic Ruxandra Călăraș a fost inspirat de observații asupra naturii și patrimoniului local, pe baza un studiu de marketing și a discuțiilor organizate de Asociația „Ivan Patzaichin-Mila 23” în comunitățile locale din destinație.

Acum aproape trei ani am început cu echipa mea, un proiect ambițios și foarte dificil de crearea unei destinații ecoturistice în Delta Dunării. Este un concept nou de organizare a turismului, la care au pus umărul partenerii noștri, finanțatorul, autorități locale și mulți pasionați de ecoturism din Delta Dunării. Pentru această destinație a fost creată o marcă care va fi folosită pentru promovarea destinației ecoturistice, pe baza unui regulament care se bazează pe respectul față de natură și păstrarea tradițiilor.a spus Ivan Patzaichin.

Asociația „Ivan Patzaichin-Mila 23” este titularul mărcii colective Delta Vie. Ea va fi pusă la dispoziția celor ce vor forma Eco-Delta Dunării Asociația de management al destinației ecoturistice pe baza unui Regulament de utilizare a mărcii colective Delta Vie. Acesta stabilește în ce condiții va fi folosită marca colectivă. Eco-Delta Dunării Asociația de management al destinației va avea ca perimetru de responsabilitate localitățile Crişan – Chilia Veche – Maliuc – C.A.Rosetti – Sfântu Gheorghe, un perimetru extins care include și cele trei localități din proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor.

O unitate de alimentație locală din aria desemnată va putea afișa pe toate promoționalele sale marca colectivă Delta Vie ca logo dacă oferă în meniu, majoritar produse culinare bazate pe resurse locale. Organizatorii de pachete turistice din aria desemnată pot folosi pe promoționalele lor marca colectivă Delta Vie dacă oferta lor este bazată în majoritate pe interpretarea naturii din Delta Dunării. Toate aceste servicii vor da o nouă identitate destinației care va atrage turiștii pentru a petrece mai mult timp și a consuma mai multe resurse locale, precum natură, gastronomie, cultură.

Proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor, în cadrul căreia a fost realizată cercetarea documentară și propunerile de logo-uri pentru Delta Vie, abordează unitar comunitățile, prin acțiuni individuale în fiecare localitate, precum și consolidat la nivelul întregii zone.

Instrumentele cu care operează acest proiect sunt:

  • educaționale (specializări de ecoturism pentru operatorii de pensiuni din zonă, material didactic privind valorile ecoturismului pentru profesorii și elevii școlilor din comunități, un centru de promovare și educație interactivă despre Delta Dunării la Muzeul Satului din București),
  • infrastructură verde (construirea de facilități pentru birdwatching la Sanctuarul păsărilor de la Caraorman) și
  • operaționale (realizarea unui traseu-pilot culinaro-turistic).

Proiectul urmărește, de asemenea, definirea identității de marketing a zonei cu potențial de acreditare ca destinație de ecoturism. Beneficiarii proiectului sunt locuitorii comunităților (o populație prin excelență multi-etnică), turiștii și potențialii turiști în Deltă sau în alte zone protejate, antreprenorii, societatea civilă locală, autoritățile locale și județene din Deltă. Practic, proiectul poate deveni un exemplu de bune practici, eficient și ușor de replicat, care să ofere soluții de dezvoltare durabilă pentru întreaga Deltă.

Proiectul, finanțat cu suma de 142.909,02 Euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România, este realizat de Asociația “Ivan Patzaichin – Mila 23” în parteneriat cu Societatea Ornitologică Română (SOR), și se bucură de sprijinul unor parteneri strategici relevanți: Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării, Primăria Crișan, Asociația de Ecoturism din România, Inspectoratul Școlar Județean Tulcea.

Contact: Cristian Mosoia, office@rowmania.ro, 0756.024.155

www.ecoturism.ecodeltadunarii.ro; www.facebook.com/ecodeltadunarii

Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene, accesați www.eeagrants.org

 

 

DOCUMENTAR

O destinaţie turistică este o zonă geografică delimitată teritorial, cu următoarele caracteristici: o imagine de marketing unitară şi coerentă; o varietate de produse turistice care se încadrează în imaginea destinaţiei, proiectată turiştilor; o reţea de servicii generale şi specifice care contribuie la realizarea produselor turistice în corelaţie cu imaginea de marketing; existenţa unui “administrator/coordonator” al destinaţiei, cu o politică definită şi pîrghii de implementare pentru coordonarea destinaţiei.

 

Destinaţia ecoturistică este destinaţia turistică care întruneşte, în plus şi următoarele principii: proiecteaza o imagine de marketing responsabilă; în destinaţie predomină afacerile cu un management durabil; la nivelul destinaţiei există o susţinere reală pentru comunităţile locale;la nivelul destinaţiei se face conştientizarea şi informarea turiştilor şi a localnicilor cu privire la caracterul natural al acesteia;la nivelul destinaţiei se implementează măsuri concrete de conservare a naturii.

Conform Legii nr. 84/1998 privind înregistrarea mărcilor şi indicaţiilor geografice, modificată şi completată prin Legea 66/2010, marca este un semn susceptibil de reprezentare grafică servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparţinând altor persoane. Pot să constituie mărci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale şi în special forma produsului sau ambalajului său, combinaţii de culori, precum şi orice combinaţie a acestor semne. Marca colectivă este marca destinată a servi la deosebirea produselor sau a serviciilor membrilor unei asociaţii de produsele sau serviciile aparţinând altor persoane. Înregistrarea mărcii colective este condiţionată de existenţa şi depunerea unui regulament în care să se indice persoanele şi condiţiile în care acestea sunt îndreptăţite la utilizarea mărcii.

Mai multe informații la Autoritatea Națională pentru Turism, dezvoltare turistică, destinații de ecoturism: http://turism.gov.ro/en/dezvoltare-turistica/