SCRISOARE APEL CATRE PREMIERUL PONTA DE LA „ABORIGENII“ DIN DELTA DUNARII
Actualitate 2 iunie 2015 D.C.
Scrisoare Apel adresata Domnului Prim Ministru Victor Ponta, de catre „ABORIGENII” „BRACONIERII” , si mai nou alintati de catre Domnul Secretar de Stat din Ministerul Transporturilor Domnul Iulian Matache, cu apelativul de ” HAIDUCI” , noi, Asociația Patronatului Turismului din Delta Dunării, Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România,Asociația de Promovare și Dezvoltare Turistică Litoral-Delta Dunării, Asociaţia Naţională de Turism Rural Ecologic şi Cultural, Tulcea, Asociația „DELTA” a Armatorilor și Operatorilor Portuari și Fluviali Tulcea, Federaţia Organizaţiilor Producătorilor de Peşte din Delta Dunării, Asociația Administrațiilor Publice din Delta Dunării va adresam rugamintea de a ne sustine, si a participa alaturi de noi la mitingul organizat in data de 4 iunie incepand cu orele 14.00 la Tulcea improtriva birurilor si a conditiilor restrictive care impiedica desfasusarea oricarei activitati economice legale desfășurate in Delta Dunarii cu ambarcatiuni de agrement
„Scrisoare Apel
CĂTRE,
Domnul Victor PONTA,
Prim-ministru al Romaniei
Stimate domnule Prim- ministru,
Dorim sa va aducem la cunostinta urmatoarele :
In ciuda tuturor demersurilor efectuate de catre reprezentantii agentilor economici si localnicilor din Delta Dunarii, semnatari ai Memorandumului prin care incercam sa supunem atenției dumneavoastră cat si domnului Ministru Ioan Rus, o serie de aspecte de ordin legal și economic în ceea ce privește elaborarea și implementarea Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 1079/2014, pentru stabilirea procedurilor privind evidenţa şi înmatricularea ambarcaţiunilor de agrement, condiţiile tehnice şi încadrarea cu personal navigant a acestora şi avizarea operatorilor economici pentru desfăşurarea activităţilor de agrement nautic și a Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 1514/2014 privind aprobarea tarifelor pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate sau pentru activităţile efectuate în legătură cu acestea de către Autoritatea Navală Română, aceste ordine sunt inca in vigoare, iar orice activitate economica desfasurata ( din necesitate nu din lux in Delta Dunarii –dupa cum bine stiti, singurul mijloc de deplasare in aceasta zona este barca, ambarcatiune de agrement potrivit normelor ANR ) este si in acest moment ilegala .
Astazi, la cinci luni de la intrarea in vigoare a celor doua Ordine de ministru nu exista nici o persoana juridica avizata pentru aceasta activitate intrucat nu poate intruni conditiile impuse .
Inclusiv intalnirea avuta la sediul Ministerului Transporturilor , in prezenta secretarului de stat Iulian Matache si a D-nei Mirela Matichescu , actualmente Presedinte interimar al ANT a ramas fara rezultat, desi am primit promisiunea ferma ca in maxim 3 zile Autoritatea Navala Romana va emite un comunicat in care va mentiona ca Ordinul 1079 nu se aplica decat pentru cei care doresc sa practice agrement nautic.
Urma ca dupa aparitia acestei precizari sa stabilim o noua intalnire in care sa propunem un proiect de Ordin care sa reglementeze toate activitatile economice desfasurate cu ambarcatiuni de agrement precum si tarifele practicate ( care sunt la nivelul tarifelor practicate pentru nave si mult superioare fata de cele practicate pentru autoturisme-de cel putin 10 ori mai mari ) de catre Autoritatea Navala Romana .
Nici una si nici cealata promisiune nu s-a realizat dovedindu-ne clar intentia ANR de a trimite in ilegalitate orice fel de activitate economica desfasurata in Delta Dunarii cu ambarcatiuni de agrement sub pretextul sigurantei navale.
Dar despre ce fel de siguranta vorbesc domnii de la ANR daca atunci cand transporti intr-o barca „prieteni”
( nu desfasori activitati economice) esti legal din punctul dumnealor de vedere , dar daca doresti sa facturezi acelorasi „prieteni ”( incepi sa desfasori activitati economice ) dintr-o data devii ilegal .
Siguranta navigatiei devine periclitata daca doresti sa platesti taxe si impozite ?
Mai mult cate accidente navale s-au intamplat in ultimi 10 ani , 20 de ani cu ambarcatiuni de agrement autorizate ( exceptandu-i pe cei aflati sub influenta alcoolului ) ca sa intervenim asupra „sigurantei navigatiei” ?
Nu suntem impotriva reglementarii desfasurarii activitatilor economice in care sunt folosite ambarcatiuni de agrement , ba din contra , pentru reducerea evaziunii fiscale , pentru eliminarea concurentei neloiale , ne dorim o astfel de reglementare .
Dar, cel putin pentru Delta Dunarii, unde ambarcatiunea de agrement reprezinta o NECESITATE, este singurul mijloc de transport intre localitati , un astfel de ordin ar trebui sa simplifice procedurile de inmatriculare , ar trebui sa reduca tarifele pana la scutirea lor in totalitate, ar trebui sa sprijine desfasurarea legala a tuturor activitatilor economice si nu invers .
Pentru a vedea conditiile de avizare impuse de ANR prin Ordinul 1079 pe care le contestam va atacham Publicatia 1691 din 20.02.2015 afisata pe geamul Capitaniei Tulcea .
Pentru a vedea taxele impuse de ANR pentru inmatricularea ambarcatiunilor de agrement in scop comercial, pe care le contestam va invitam sa studiati Anexa 3 din Ordinul 1514 privind tarifele unde veti constata ca „Pentru ambarcaţiunile construite ca ambarcaţiuni de agrement dar utilizate în activităţi de inspecţie, pază, asistenţă tehnică, transport ocazional de persoane, pescuit comercial sau pentru transport până la 12 persoane în scop comercial, se vor aplica tarifele valabile pentru navele maritime şi pentru navele de navigaţie interioară.”.
Cu titlu informativ va comunicam ca pentru inmatricularea a doua ambarcatiuni ( una de 6 pers si una de 12 pers ) s-au achitat in total aproximativ 5400 lei .
Vi se pare corect ca o ambarcatiune care transporta max 12 pers sa fie taxata si sa fie supusa unor proceduri de inmatriculare sau incadrare cu personal navigant mai costisitor si mai complicat decat o nava de pasageri care transporta 600 de persoane ? Tarifele practicate de ANR pentru ambarcatiuni nu ar fi trebuit sa fie de 50 de ori mai mici decat cele practicate pentru nave, pastrand principiul proportionalitatii ?
Vi se pare corect ca navele de pasageri care transporta atat localnici , dar mult mai mult turisti in Delta Dunarii , in ciuda faptului ca primesc peste 2,3 mil de euro anual din subventii guvernamentale sa fie scutite in totalitate de tarife catre Autoritatea Navala Romana, iar ambarcatiunle folosite in Delta Dunarii in acelasi scop sa fie tarifate exagerat ?
Va solicitam inca o data sprijinul pentru rezolvarea urgenta a acestor probleme, in caz contrar ne vedem obligati sa incepem pregatirea unor actiuni de protest care vor debuta in data de 4 iunie 2015 cu o parada a ambarcatiunilor de agrement in portul Tulcea urmate de manifestatii in fata sediului ANR si al Prefecturii Tulcea .
Pentru a evita o astfel de situatie neplacuta , inclusiv pentru noi , va rugam sa interveniti pentru :
-anularea Ordinului 1079 sau modificarea urgenta a acestuia in sensul ca nu se aplica pentru ambarcatiunile de agrement folosite in scop economic –comercial . Se aplica doar pentru activitatea de agrement nautic ( sporturi nautice ) . Reglementarea activitatilor economice desfasurate cu ambarcatiuni de agrement sau ambarcatiuni de pescuit va face obiectul unui alt Ordin care va fi redactat numai impreuna cu partenerii sociali- cei direct implicati in aceaste activitati .
-simplificarea procedurilor de inmatriculare a ambarcatiunilor de agrement sau pescuit folosite in scop economic in Delta Dunarii
-reducerea tarifelor practicate de catre Autoritatea Navala Romana pentru acestea pana la scutirea lor in totalitate
-reducerea termenelor de eliberare a oricarui document emis de catre ANR de la 30 zile la max 3 zile calendaristice fara a mai fi necesar taxa de urgenta de 100%
-tragerea la raspundere a celor care au redactat, promovat si sustinut din incompetenta sau interese obscure un asftel de ordin care a periclitat intreaga activitate economica din Delta Dunarii
-reorganizarea-restructurarea Autoritatii Navale Romane in functie de traficul naval existent ( a se face o comparatie intre numarul de angajati ai ANR inainte de 1989 cand exista trafic naval intens si tehnologia se afla in alta era si numarul de angajati din prezent cand traficul a scazut de trei ori fata de perioada mentionata, iar numarul personalului a crescut de 8 ori )
Referitor la reglementarea activitatilor economice desfasurate cu ambarcatiuni de agrement propunerea noastra ar fi urmatoarea :
Ordin de Ministru care sa reglementeze procedurile privind evidenţa şi înmatricularea ambarcaţiunilor de agrement, condiţiile tehnice şi încadrarea cu personal navigant a acestora şi avizarea operatorilor economici pentru desfăşurarea activităţilor economice cu ambarcatiuni de agrement precum si tarifele practicate care sa prevada :
-obligativitatea notificarii de incepere a acestei activitati catre ANR –fara taxe
Dosarul depus la ANR ar trebui sa contina :
-certificatul de inmatriculare al ambarcatiunilor de agrement
-dovada angajarii cu forme legale a conducatorilor de ambarcatiune de agrement
-copii ale permiselor conducatorilor de ambarcatiune de agrement
-dovada inregistrarii la ORC a activitatii de transport marfuri si persoane
Toate documentele vor fi prezentate in copie xerox si nu in forma autentificata la Notariat ( cum se practica in prezent ) si vor fi insotite de declaratie pe propria raspundere ca sunt conforme cu originalul
In baza unei licente eliberate se poate desfasura legal o astfel de activitate de transport persoane sau marfa cu ambarcatiuni de agrement . Taxa pentru aceasta licenta nu ar trebui sa depaseasca taxa pentru licenta de transport naval acordata pentru nave care se ridica in prezent la 100 euro / societate si ar trebui sa fie zero pentru cei care fac dovada sediului sau punctului de lucru in Delta Dunarii si au ambarcatiunile inscrise fiscal la Primariile din teritoriul administrativ al ARBDD .
Pentru inscrierea /inmatricularea ambarcatiunilor de agrement la ANR si eliberarea Certificatului de ambarcatiune ,precum si inspectia tehnica ar trebui sa existe un tarif unic pentru toate operatiunile / formalitatile, tarif care sa nu depaseasca 50 euro cumulat / ambarcatiune , iar termenul cumulat pentru emiterea certificatului de ambarcatiune sa nu depaseasca 3 zile calendaristice .
Referitor la atestatul suplimentar la permisul de conducator de ambarcatiune de agrement precizam urmatoarele :
-conducatorii de ambarcatiune de agrement din Delta Dunarii sunt in proportie de peste 90 % localnici care merg cu barca transportand marfuri si persoane de cand s-au nascut .Timp de peste 15 ani ANR-ul in colaborare cu primariile din Delta si cu agentii economici s-au luptat pentru a-i convige sa-si obtina acest permis pentru a putea intra in legalitate . Si-au obtinut atunci, cand au intrat in posesia permisului de conducator ambarcatiune de agrement dreptul de a conduce legal, dreptul de a transporta persoane si marfuri (acesta este motivul pentru care si-au luat permise de conducator de ambarcatiune de agrement) .
Este un drept obtinut care nu poate fi luat sau conditionat de sustinerea unor altor cursuri , termenul de comercial introdus in cele doua Ordine de ministru are legatura cu fiscalitatea si nu cu siguranta circulatiei
-mai mult , introducerea peste noapte a unor cursuri suplimentare este nu numai ilegala dar si inoportuna pentru Delta Dunarii tinand cont de specificul acesteia ,unde si asa exista un urias deficit de personal calificat in aceasta meserie.
-si mai mult , cursurile sunt strict formale, nu li se preda alta materie decat cea pentru care au dat permisul deja obtinut si costa patru ori mai mult decat permisul obtinut initial .
Considerand ca aceste cursuri si examene suplimentare pentru ambarcatiuni de agrement , care nu exista in nici o tara europeana ( in Spanie ambarcatiunile de agrement pot fi conduse fara nici un fel de permis, iar in Germania pe baza permisului auto ) nu reprezinta decat o spoliere de catre Ceronav si ANR , institutii subordonate Ministerului Transportului a populatie din Delta Dunarii in numele „sigurantei ” navigatiei .
Va asiguram de bunele noastre intentii si speram intr-o solutionare rapida si favarabila a acestor probleme.
Cu deosebită stimă,
Președinte
Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România
Corina MARTIN
Vice-președinte
Asociația de Promovare și Dezvoltare Turistică Litoral-Delta Dunării
Dragoș CĂTĂLINOIU-GOCIMAN
Președinte
Asociația Patronatului Turismului din Delta Dunării
Daniel ILUȘCĂ
Președinte
Asociaţia Naţională de Turism Rural Ecologic şi Cultural, Tulcea
Silviu GHEORGHE
Președinte
Asociația „DELTA” a Armatorilor și Operatorilor Portuari și Fluviali Tulcea
Costică VĂDINEANU Președinte
Federaţia Organizaţiilor Producătorilor de Peşte din Delta Dunării
Dan VERBINA
Președinte
Asociația Administrațiilor Publice din Delta Dunării
Valentin SIDORENCU“