Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

Ce înseamnă să faci o prospectare de piață Ce înseamnă să faci o prospectare de piață
Prospectarea pieței este un pas extrem de important pentru lansarea sau extinderea unei companii. Fără o analiză prealabilă, intrarea pe o piață cu un... Ce înseamnă să faci o prospectare de piață

Prospectarea pieței este un pas extrem de important pentru lansarea sau extinderea unei companii. Fără o analiză prealabilă, intrarea pe o piață cu un serviciu ori cu un produs nou se poate dovedi un eșec. Înainte de toate, orice antreprenor de succes trebuie să înțeleagă mediul în care activează. Astfel, el va putea determina importanța pe care o are compania sa în diminuarea riscurilor și ce soluții le poate oferi consumatorilor pentru a veni în întâmpinarea problemelor pe care le au. Descoperă mai departe ce înseamnă să faci o prospectare de piață.

Ce este prospectarea de piață

Prospectarea pieței reprezintă prima etapă a procesului de vânzare. Aceasta presupune derularea mai multor activități de examinare sistematică și amănunțită a unei piețe prin utilizarea unor metode și tehnici de investigare. Scopul? Obținerea de informații relevante despre piața studiată.

Conceptul este unul cuprinzător, fiindcă prospectarea pieței include activități de investigare, precum studierea comportamentului consumatorilor, cercetarea mediului de afaceri, identificarea publicului țintă, examinarea cererii și a ofertei sau monitorizarea concurenței. Un asemenea studiu necesar tuturor companiilor poate fi efectuat chiar de către agentul economic sau contra cost, de o companie specializată. De asemenea, există și posibilitatea de a utiliza un instrument gratuit pentru analiza pieței, pentru a descoperi statistici despre mediul de afaceri și o bază de date cu informații actualizate constant. În termeni simpli, prospectarea de piață este suma acțiunilor pe care o companie le poate întreprinde astfel încât rezultatul final să fie încheierea vânzării.

Avantajele prospectării pieței

Studiul de piață este esențial pentru planificarea și dezvoltarea unei afaceri. Faptul  că te ajută să identifici nevoile anumitor grupuri de clienți țintă este unul dintre cele mai mari avantaje. De asemenea, prospectarea pieței îți oferă detalii deosebit de utile referitoare la stabilirea prețurilor și a strategiilor de promovare, alegerea unui spațiu potrivit pentru businessul tău, înțelegerea competiției și a trendurilor din industrie sau examinarea dimensiunii unei piețe.

O asemenea analiză îți este de folos pentru a găsi cele mai bune metode de satisfacere a clienților, dar și ca să identifici noi oportunități, să observi care sunt riscurile afacerii tale și să încerci să le diminuezi. Totodată, prospectarea pieței contribuie la clarificarea propunerii unice de vânzare, adică ai șansa de a afla părerea clienților despre oferta ta și chiar de a primi sugestii pe această temă. În plus, studierea pieței te ajută să examinezi produsele sau serviciile, prețurile, tehnicile de marketing și rezultatele concurenților, astfel încât să poți lua cele mai bune decizii în activitatea ta viitoare. Practic, vorbim despre un pas critic pentru afacerile din orice tip, întrucât, prospectarea pieței facilitează investigarea în profunzime a pieței țintă, iar rezultate oferite au un potențial enorm asupra dezvoltării companiei.

Cum poate fi efectuată o prospectare de piață

Pentru a realiza o cercetare de piață corectă, este esențial să știi ce informații îți dorești să obții și cum le vei folosi. În acest fel, vei putea stabili dacă ai nevoie de o prospectare primară sau una secundară. În primul caz, prospectarea pieței presupune colectarea datelor direct de la client prin utilizarea focus grupurilor, business networking dar și referințe, rețele de socializare, chestionare, testarea directă a produselor, interviuri online sau telefonice etc. O analiză secundară se referă la informațiile care au fost deja colectate – date demografice, statistici, etc – și care pot fi folosite de o firmă pentru examinarea pieței. De pildă, resursele pentru prospectarea secundară pot fi publicațiile economice, institutele de statistică, asociațiile profesionale relevante, Banca Națională, organizațiile non-guvernamentale sau Camera de Comerț și Industrie care oferă o mulțime de date cu privire la situația economică ori trendurile din industrie.

 

Piața pe care își desfășoară activitatea o firmă poate fi foarte dinamică. Toate schimbările economice, legislative, demografice sau de alt tip au un impact puternic asupra afacerilor și pot determina dacă acestea vor avea sau nu succes pe piață. Așadar, prospectarea trebuie făcută regulat, pentru a fi în permanență la curent cu toate modificările apărute pe piață.