Colaborarea între profesori și elevi crește interesul pentru învățare

„Interesant, provocator și … extraterestru” au fost câteva dintre atributele acordate atelierelor „Colaborare
pentru învățare” de către participanți. Cele trei ateliere au adus în aceeași sală (sau, uneori, în aceeași
„încăpere virtuală”) profesori, elevi și consilieri educaționali din Topolog, Tulcea și Babadag, interesați de
metode de a face școala mai atractivă și interactivă pentru elevi, precum și de soluții noi pentru profesori de
concepere a orelor de predare.
La cele trei ateliere au luat parte peste 150 de participanți, care au trecut în revistă câteva „exerciții” pe care
profesorii le pot realiza în parteneriat cu elevii, antrenându-i astfel, pe aceștia, în procesul de elaborare a
lecțiilor, cu o reală perspectivă de a le crește interesul pentru actul de învățare. Elevii sunt invitați să se
considere profesori ai profesorilor lor, să își identifice propriile domenii de competență și să pregătească lecții
în aceste domenii. Convenția merge chiar mai departe, iar elevii sunt încurajați să imagineze teste pentru
„materia învățată” și să le acorde profesorilor note pentru performanța de a își fi însușit cunoștințele. Trei
dintre ideile oferite elevilor au avut titluri semnificative: Să învățăm profesorii să facă ce ne place nouă; Cum
ar trebui să ne predea profesorii și Să dăm teme profesorilor. Atelierele le-au prilejuit și profesorilor idei noi
de interacțiune cu elevii și au constituit bune contexte de dezbatere pe marginea diferențelor de înțelegere și
de interes, între profesori și elevi, în ceea ce privește tehnologia și instrumentele digitale, cu care tinerii sunt
mult mai familiarizați. De asemenea, participanții au analizat limitările aduse de pandemie.
Seria de ateliere a valorificat datele colectate în timpul unui studiu sociologic derulat în martie 2020, pe
eșantioane neprobabilistice de elevi și profesori din județul Tulcea. Concluziile acestuia indică faptul că
exercițiile colaborative îi pot face pe copii să fie mai interesați de școală și pot crește coeziunea și cunoașterea
reciprocă între profesori și elevi. În următoarea perioadă, vor fi organizate ateliere pentru elevi pe tema
alegerilor de viață și a impactului lor pe termen lung.
Cele trei ateliere pe tema colaborării între elevi și profesori pentru un proces de învățare mai atractiv s-au
desfășurat în perioada octombrie – decembrie 2020 în Telecentrele de Educație Deschisă/TL-CED din Tulcea,
Babadag și Topolog, în cadrul campaniei de conștientizare ”TLeducația în comunitate” a proiectului ACCED
(ACCesibilizarea ofertei de EDucație și formare pentru comunități școlare defavorizate din județul Tulcea, prin
utilizarea resurselor educaționale deschise).
Proiectul ACCED își propune să prevină abandonul școlar, venind în sprijinul elevilor aflați în sistemul educațional sau al
tinerilor și adulților care și-ar dori să își reia studiile (prin programul A doua șansă) și să specializeze 260 de cadre didactice
din jud. Tulcea. Prin diferite acțiuni de sprijin direct și de încurajare, inclusiv prin cele patru TLcentrele din Tulcea, Babadag
și Topolog, proiectul oferă acces către resurse educaționale digitale, utile în perioada de învățare online, cauzată de
pandemie.
Mai multe detalii: https://www.facebook.com/Crestemprineducatie/