Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

CONDUCEREA SOCIETĂŢII DE TRANSPORT PUBLIC AR PUTEA FI DEMISĂ DUPĂ ŞEDINŢA CONSILIULUI LOCAL! CONDUCEREA SOCIETĂŢII DE TRANSPORT PUBLIC AR PUTEA FI DEMISĂ DUPĂ ŞEDINŢA CONSILIULUI LOCAL!
Conducerea Societăţii de Transport Public Tulcea va putea fi destituita după şedinţa Consiliului Local din data de 28 septembrie, atunci când va fi discutat... CONDUCEREA SOCIETĂŢII DE TRANSPORT PUBLIC AR PUTEA FI DEMISĂ DUPĂ ŞEDINŢA CONSILIULUI LOCAL!

stpConducerea Societăţii de Transport Public Tulcea va putea fi destituita după şedinţa Consiliului Local din data de 28 septembrie, atunci când va fi discutat un raport întocmit de doi membri ai A.G.A.
Doi membri ai Adunării Generale a Acţionarilor, Dorin Tiu şi Vasile Suhov au semnat un raport privind activitatea pe ultimul an, raport ce scoate la iveală un management defectuos şi numeroase nereguli imputabile conducerii societăţii subvenţionate de Consiliul Local Tulcea. În raport se cer măsuri urgente şi demisia conducerii operaţionale actuale.
Acest raport va fi supus aprobării în şedinţa de joi şi ulterior se va putea lua măsura demiterii conducerii şi a Consiliului de Administraţie al societăţii.

Prezentarea situaţiei
Conform ultimelor Rapoarte ale Societăţii, publice de altfel, se poate constata cu uşurinţă faptul că STP se loveşte de probleme destul de grave, respectiv: creanţele au crescut cu 1.88 % (o creanţă este deja istorică, în valoare de 387.135 Lei- COMAT), au fost necesare radieri ale unor creanţe datorită imposibilităţii recuperării, societatea avea la sfârşitul anului 2016 datorii în valoare de 852.027 lei, toate acestea deşi subvenţia acordată de Consiliul Local Tulcea în anul 2016 a fost de cca 5.3 milioane lei, iar subvenţia bugetata pentru anul 2017 este de 5.4 milioane lei. Conform Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, veniturile totale aferente anului 2017 ar fi de 10.63 milioane lei, subvenţia reprezentând cca 51 %. În toate şedinţele AGA, reprezentanţii Consiliului Local au avut în vedere reducerea cheltuielilor, posibilitatea creşterii veniturilor proprii, reducerea subvenţiei alocate de către Consiliul Local.
Criteriile de performanţă ale conducerii administrative şi Directorului General au fost stabilite anterior nominalizării subsemnaţilor, prin contracte de mandat în vigoare timp de 4 ani (27.04.2016 – 2020). Aceste criterii nu pot reflecta însă activitatea intrinsecă pentru societate, criteriile fiind deosebit de relative. Se poate exemplifica această afirmaţie prin enumerarea câtorva din aceste criterii (din Raportul CĂ aferent 2016):
– Cheltuieli totale la 1000 lei venituri totale; programat 952 lei, realizat 942 lei: grad de realizare 98 %. Un comentariu obiectiv ar trebui să arate faptul că din cei 942 lei realizaţi, 490 lei au fost alocaţi prin subvenţie de către Consiliul Local
– Gradul de îndeplinire a programului de reducere a creanţelor; indice realizare 1; criteriu realizat. Din păcate creanţele în sine nu s-au putut recupera. Litigiile continuă, recuperarea creanţelor va fi din ce în ce mai greu de realizat, finalul efectuat de Conducere – aşa cum s-a precizat anterior- fiind radierea.
– Asigurarea şi funcţionarea staţiei de inspecţie tehnică; indice realizare 1; criteriu realizat. Nu există o cuantificare a acestei funcţionari (exemplu: număr de maşini/o unitate de timp, sau suma de realizat), practice dacă nici o maşină nu ar efectua ITP în Staţia ITP STP, criterial s-ar considera realizat.
În continuare se vor prezenta câteva aspecte importante sesizate în activitatea desfăşurată

Atribuirea de către CA a funcţiilor de conducere

Contractul Directorului General

La data de 30.09.2013, C.A. al S.T.P. a delegat pentru a fi ocupat provizoriu postul de Director General pe dl. Bălan Lucian Daniel, delegarea având un caracter provizoriu astfel cum rezultă din decizia nr. 9/30.09.2013 și contractul de mandat nr.1922/1.10.2013.La 12.08.2015 Consiliul de Administrație urmează procedura de selecție pentru postul de Director General și prin decizia nr. 7/31.08.2015 îl numește pe acest post pe dl. Bălan Lucian Daniel, pentru o perioadă de 3 ani, maximul duratei din codul civil – 31.08.2015 – 31.08.2018. (Art.3 al.1 din contract 1922/1.10.2013 prevede că perioada contractului de mandat este pe durată nedeterminată. În conformitate cu art. 2015 cod civil „dacă părţile nu au prevăzut un termen, contractul de mandat încetează în 3 ani de la încheierea lui”. În concluzie referitor la mandat – perioadă nedeterminată = 3 ani)
La 23.09.2016 prin acordul părților se prelungește contractul de mandat până la 03.05.2020. Pentru a eluda prevederile legii nr. 111/2016 intrată în vigoare la 04.06.2016 și pentru a nu se supune modificărilor de procedură privind numirea directorului general, membrii Consiliului de Administrație, în septembrie 2016, văzând că nu s-au emis încă normele de aplicare a noi legi (au intrat în vigoare la 12 octombrie 2016), și urmărind să-i asigure cu orice chip directorului general în funcție prelungirea duratei contractului de mandat au încheiat cu acesta actul adițional nr.2 din 23.09.2016 la contractul de mandat nr.1922/1.10.2013 și au prelungit fără niciun temei legal durata mandatului acestuia, până la 03.05.2020.
Astfel pentru a i se asigura dlui. Ing. Bălan o mult mai mare siguranța a deținerii postului pentru o mult mai lungă perioadă de timp decât prevede legea, C.A. al S.T.P. cu 2 ani înainte de epuizarea duratei mandatului a procedat la prelungirea mandatului acestuia cu o perioadă de încă 2 ani.

Crearea postului de Inginer Şef
Deşi Consiliul de Administraţie numise fără concurs, la o dată anterioară, 17.06.2014, o persoană în calitate de Director Tehnic STP, în luna August 2015 s-a organizat de către CA un concurs pentru ocuparea acestui post.La concurs au participat doi concurenţi, unul fiind chiar ocupantul postului. Ambii concurenţi au fost declaraţi respinşi. Prin modificarea organigramei s-a creat postul de Inginer Şef care a fost atribuit fostului Director Tehnic – respins, de altfel, la concursul organizat-

Completarea CA
În luna iulie 2016, după obţinerea calităţii de Consilier Local a unui membru CA şi vacantarii postului, Dl Director General a fost mandatat ca interimar pe o perioadă de 4 luni. Deşi mandatul dânsului a fost valabil din data de 08.07.2016, abia în data de 20.12.2016 a fost înaintată solicitarea de demarare a concursului de selecţie. Poate fi menţionat faptul că anterior acestei numiri interimare, nici un moment Consiliul de Administraţie nu a avut mai puţin de 5 membri. Considerăm strict necesar completarea numărului cât mai rapid.

Măsuri impuse de Curtea de Conturi
La sfârşitul anului 2015 Curtea de Conturi a finalizat un audit al societăţii. Raportul final, a fost prezentat şi luat la cunoştinţă de către conducerea societăţii, dar nu a fost acceptat, fapt pentru care STP se afla în litigiu în momentul de faţă. Au fost semnalate numeroase nereguli constatate şi au fost enunţate măsuri de recuperare a prejudiciului creat. Constatările sunt:
– Abateri cu privire la organizarea controlului financiar de gestiune
– Efectuarea de cheltuieli peste normele, cotele sau baremurile legale la stabilirea şi decontarea consumului de carburanţi
– Angajarea şi plata unor servicii de testare psihologică fără să existe prevederi legale care să permită suportarea unor astfel de cheltuieli din bugetul entităţii verificate
– Angajarea şi plata nelegală a serviciilor de sănătate şi Securitate la muncă
– Închirierea bunurilor din domeniul public/privat, aflate în administrarea STP, s-a efectuat fără organizarea procedurii de licitaţie publică
– Construirea de către terţe persoane, pe terenul din domeniul public/privat primit în administrare de către STP, fără acordul acestuia, a unor construcţii şi fără ca societatea să-şi îndeplinească atribuţiile de administrator al terenului.
În mai multe analize efectuate în şedinţele AGA s-a constatat faptul că membrii conducerii operaţionale şi administrative se limitează la contestarea măsurilor, şi nu pe înţelegerea şi eliminarea acestor neconformităţi, aspect care din punct de vedere managerial este deosebit de grav.
Consumul de combustibil

Consumuri neverificate
Deşi este o componentă deosebit de importantă a capitolului cheltuieli din Bugetul societăţii, se constată o lipsă de urmărire a acestor consumuri. Aşa cum s-a precizat anterior, inclusive raportul Curţii de Conturi sesizează nereguli în acest subiect. Execuţiile bugetare (realizate corect, lunar, transmise de către Direcţia Economică), nu sunt analizate de către conducerea operaţională sau administrativă. În ciuda solicitărilor din şedinţele AGA la capitolul combustibil este bugetata o sumă, fără a cunoaşte cantitatea efectivă de combustibil necesară. Acelaşi lucru e valabil şi la cheltuieli, practic neexistând o estimare de cantitate de combustibil necesară pentru activitatea unei luni. La solicitările exprese ale Curţii de Conturi s-au realizat normări ale consumului specific pe fiecare tip de autobuz, aşa ajungându-se la o situaţie cu adevărat hilara, respectiv: cel mai mare consum din parcul auto STP îl au autobuze achiziţionate de către Primăria Tulcea în anul 2016. Nu s-a efectuat o reverificarea normării, nu s-a solicitat verificarea setărilor de către reprezentanta romană a producătorului, nu s-a efectuat o normare proprie a STP (plin efectuat/kmefectuati/plin refăcut = normare), practic s-a acceptat situaţia în sine, deşi pare evident că nu poate fi corectă. Se mai poate preciza faptul că nu există dovezi scrise ca şoferii au luat la cunoştinţa – MĂCAR aceste norme de consum.
3.2 Sonde litrometrice
Una dintre măsurile impuse în urma verificărilor Curţii de Conturi a fost dotarea mijloacelor de transport cu sonde litrometrice. Acestea ar trebui să ofere informaţiile necesare referitoare la eventuale efracţii, precum şi la poziţionarea sondei în zona oraşului. Au fost montate sondele selectiv pe câteva autobuze, fără urmărirea unei anumite reguli. O lungă perioadă de timp rezultatele oferite de către softul specializat nici măcar nu au fost urmărite. Practic, se poate spune că s-a respectat sarcina Curţii de Conturi (bifare a acţiunii propuse) dar în nici un caz nu s-a realizat scopul propus (constatare a efracţiilor, luarea de măsuri împotriva celor vinovaţi), eliminarea situaţiilor care să conducă la un consum excesiv de carburant. Funcţionarea în sine a sondelor uneori este defectuoasă, fapt care conduce la contestarea oricărui rezultat de către cei care acţionează incorect. În ciuda solicitărilor exprese (din fiecare şedinţă AGA) de asigurare a funcţionării lor, de extindere pe toate autoturismele şi mijloacele de transport în comun, de prezentare lunară a rezultatelor. Nu s-a putut obţine decât o situaţie a efracţiilor din luna martie- în stare brută, listata şi completată de mână, unde apăreau dispăruţi peste 220 litri motorina, circa 50 litri în staţionarea autobuzelor, în depoul societăţii. Deşi s-a solicitat în mod expres montarea dispozitivului şi pe autobuzele achiziţionate în 2016 – sau măcar pe o unitate! – (care au cel mai mare consum la sută de km echivalenţi -29 litri-), nici acest lucru nu a fost efectuat, conducerea susţinând în continuare ca acela este consumul real. În momentul de faţă se afla montate 11 sonde (10 autobuze şi 1 – nava Civitas) dar nu se cunoaşte gradul de siguranţă al măsurătorilor efectuate, de circa 3 luni plată chiriei neefectuându-se.
Consum TL 10 STP
Monitorizarea consumurilor autoturismelor aflate în dotarea STP a fost o altă măsură impusă de către raportul Curţii de Conturi. Se constataseră mai multe nereguli în înregistrarea datelor de utilizare. În momentul de fata situaţia este gestionata corespunzător (ca şi documente, înregistrări), dar este important de reţinut faptul că maşina TL 10 STP – aflată la dispoziţia Directorului General a efectuat în anul 2016 un număr de aproape 41.000 Km, în condiţiile în care toate maşinile alocate liniei 2 (VARD Tulcea) au efectuat în anul 2016 circa 46.000 Km. Este de menţionat şi faptul că celelalte autoturisme ale societăţii – însumat nu au parcurs o atât mare deplasare.
Contracte gestionate
Un alt aspect important care trebuie menţionat este gestionarea relaţiilor contractuale cu alte firme

Clădire COMAT

Începând cu anul 1996, o suprafaţă de 1544 mp din administrarea STP, a fost închiriată de către SC COMAT TELE Tulcea, teren pe care s-a construit de către dânşii un depozit de materiale. Societatea este acum în insolventa şi figurează cu o datorie – istorică deja – de 393.721 LEI. Societatea de insolventa care a preluat cazul a propus STP cedarea acestei clădiri, în contul unei sume de 85.574 LEI. În mai multe rânduri, s-a supus aprobării AGA această tranzacţie deşi considerăm că ar fi mai multe aspecte neconforme, respectiv:
– Clădirea nu are documente de înregistrare (autorizaţii construcţie, spre exemplu), dar fostul proprietar a plătit impozite pe valoarea ei, înregistrând-o incorect în patrimoniu
– Valoarea propusă menţionată rezulta dintr-o evaluare realizată acum circa 8-10 ani; această valoare este neactualizata, fapt care poate pune sub semnul întrebării corectitudinea tranzacţiei
Este necesară discutarea problemei în Consiliul Local şi stabilirea, eventual, al unor actualizări în vederea aprobării tranzacţiei. Se mai poate menţiona faptul că şi în cazul efectuării transferului datoria rămasă este la o valoare deosebit de mare şi cu posibilităţi incerte de recuperare.

Contract închiriere Autocar
STP deţine un autocar marca VDL, cu numărul de înmatriculare TL 11 STP, care, prin contractul nr. 2763/02.07.2015 a fost închiriat în regim de oferta unică firmei Leyla Touring. În urma unui accident rutier petrecut în Ungaria în data de 03.12.2017, s-a informat conducerea STP prin adresa nr. 204/08.12.2016 şi s-a solicitat suspendarea contractului pe perioada imposibilităţii utilizării mijlocului auto.
Prin adresa cu nr. 63/05.01.2017, semnată doar de către Directorul General, se propune chiriaşului reducerea chiriei la o valoare modică pe care urmează să se negocieze. Autocarul a fost reparat pe cheltuiala chiriaşului, contractul nu a fost rediscutat în timp real, Direcţia Economică a societăţii înregistrând venituri conform contractului în vigoare în toată perioada. În momentul de fata societăţile se afla în conflict, contractual nemaiputând fi modificat retroactiv. În momentul de fata autocarul a fost predate STP, urmând a se desfăşura procedurile de închiriere. Aceasta totală lipsă de comunicare şi de prioritizare a activităţilor manageriale poate conduce la situaţii neclare, pierderi precum şi la litigii.
4.3. Litigii
În momentul de faţă, conform site Tribunal Tulcea, STP se afla în două litigii. Primul litigiu este cu o parte din şoferii concediaţi de către fosta conducere, iar al doilea este o contestaţie la o sancţiune aplicată de către Poliţia Judeţeană Tulcea. Sancţiunea a fost emisă datorită faptului că în mod incorect STP Tulcea executa curse regulate în afară municipiului – Mineri- fără deţinerea documentelor necesare. Din decembrie 2016 cursa respective a fost anulată, şi reluată din luna aprilie 2017, când societatea şi-a asigurat legalitatea transportului. Este foarte uşor de imaginat ce se putea întâmpla în cazul în care autobuzul STP suferea vreun accident cu vătămare a unor călători pe această cursă neautorizată. Lipsa de interes a conducerii operaţionale şi administrative în asigurarea legalităţii este total incorectă şi iresponsabilă

Concluzii

1. Deşi situaţia societăţii nu este foarte bună, gradul de implicare –cel puţin a unei părţi din membrii conducerii administrative – este total necorespunzător, evaziv, retroactive, fără posibilitatea gestionarii situaţiilor create în timp real
2. Conducerea administrative lasă o totală libertate managerială conducerii operaţionale, fără însă că situaţiile prezentate în material să confirme capabilitatea gestionarii corespunzătoare a situaţiei
3. Conducerea operaţională da dovadă uneori de incompetent şi chiar lipsa de interes în rezolvarea unor situaţii, ascunzându-se cu rea voinţa în spatele unor scuze necredibile (litigii în curs, consumuri neverificate dar considerate reale şi corecte)
Propuneri

Urgentarea finalizării concursului de membru CA al STP.Este imperios necesară inclusiv pregătirea unor membrii noi, pentru evitarea întârzierii în numirea de noi membrii
Demisia cel puţin a unei părţi din actualul CĂ, datorită rezultatelor prezentate, şi înlocuirea urgenţă cu membrii noi, după finalizarea concursului.
Demisia conducerii operaţionale actuale şi preluarea interimară a conducerii (până la finalizarea concursului) de către Director Economic – poziţia de Director General – şi de către un inginer din STP – Inginer Sef-