Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

FUNDAMENTAREA PLANULUI DE ȘCOLARIZARE 2019-2020 LA NIVELUL JUDEȚULUI TULCEA FUNDAMENTAREA PLANULUI DE ȘCOLARIZARE 2019-2020 LA NIVELUL JUDEȚULUI TULCEA
Proiectul planului de școlarizare la nivelul fiecărei unități de învățământ, fundamentat și elaborat de către conducerea unității, a fost dezbătut de consiliul profesoral și... FUNDAMENTAREA PLANULUI DE ȘCOLARIZARE 2019-2020 LA NIVELUL JUDEȚULUI TULCEA

Inspectorul general Lucica Popișcă

Proiectul planului de școlarizare la nivelul fiecărei unități de învățământ, fundamentat și elaborat de către conducerea unității, a fost dezbătut de consiliul profesoral și aprobat de consiliul de administrație al fiecărei instituții în parte, după care a fost înaintat inspectoratului școlar. Proiectele, cuprinzând cifra de școlarizare a unităților de învățământ, au fost analizate și centralizate la nivelul inspectoratului școlar, operând modificările ce se impuneau. Unităţile de învăţământ au fost informate în scris dacă la nivelul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar au fost operate modificări în proiectul planului de şcolarizare propus.

Învățământul preșcolar

Pentru nivelul preșcolar, învățământ preuniversitar de stat, s-a prognozat pentru anul școlar următor înmatricularea unui număr de 4917 copii care vor frecventa o formă organizată de învățământ de masă.

În cadrul celor 126 de unități de învățământ de stat care vor școlariza nivelul preșcolar, numărul total al grupelor în care vor fi cuprinși acești copii este de 251, din care 182 vor funcționa ca grupe de program normal, iar 69 vor fi grupe cu program prelungit.

Învățământul primar și gimnazial

Numărul estimat al elevilor ce vor fi cuprinși în cadrul nivelului de învățământ primar – zi, în anul școlar 2019-2020, este de 9036, distribuiți în 418 clase, din care 81.18 sunt clase pregătitoare, cu un efectiv aproximat la 1670 elevi.

Au fost propuse la nivel de județ și 3 clase învățământ primar cu frecvență redusă, în vederea asigurării accesului la educație al persoanelor care au depăşit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei și care nu au finalizat ciclul primar din cadrul învățământului obligatoriu.

Nivel TOTAL CP Clasa I Clasa a II-a Clasa a III-a Clasa a IV-a
Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi
Primar zi 418 9036 81.18 1670 81.08 1799 82.31 1836 83.65 1817 89.78 1914
Din care simultan: 68 1097 14.18 206 15.08 257 12.31 212 12.65 215 13.78 207
Primar FR 3 64 0 0 0 0 0.5 9 2.5 55 0 0

În ceea ce privește învățământul gimnazial, la nivelul județului vom avea în jur de 345 de clase cu 7598 elevi, din care 337 clase/ 7445 elevi vor funcționa ca învățământ gimnazial cu frecvență zi, iar restul de 8 clase/153 elevi vor fi organizate ca învățământ gimnazial cu frecvență redusă.

Nivel TOTAL Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa a VII-a Clasa a VIII-a
Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi
Gimnaziu zi 337 7445 85.42 1994 88.91 1989 75.91 1562 86.76 1900
Din care simultan: 36 492 8.42 120 7.91 119 9.91 110 9.76 143
Gimnaziu FR 8 153 2 38 2 38 2 39 2 38

Pentru învățământul primar și gimnazial integrat, care funcționează în cadrul Liceului de Arte ”George Georgescu” Tulcea sunt proiectate 5 clase I-IV primar-muzică și 5 clase V-VIII gimnaziu muzică și arte plastice:

Nivel TOTAL Cl I/a V-a Cl a II-a /VI-a Cl a III-a/a VII-a Cl a IV-a/a VIII-a
Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi Clase Elevi
Primar-muzică 4 105 1 25 1 21 1 34 1 25
Gimnaziu-arte plastice 2.5 61 0.5 14 0.5 12 0.5 15 1 20
Gimnaziu-muzică 2.5 66 0.5 16 0.5 16 0,5 13 1 21

Programul „A doua șansă”

            Pentru asigurarea educaţiei de bază pentru elevii precum şi pentru persoanele care au părăsit temporar sistemul formal al educaţiei, în cadrul programului ”A doua șansă” au fost propuse formațiuni de studiu atât pentru nivelul primar4 clase cu 58 cursanți (din care 2 clase cu 26 cursanți organizate în cadrul Penitenciarului Tulcea), cât și pentru nivelul secundar inferior 7 clase cu un efectiv total de 93 cursanți (din care 1 clasă cu 15 cursanți pentru Penitenciar).

Învățământul liceal

            Un număr de 1931 elevi au fost înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar curent, la momentul elaborării proiectului planului de școlarizare fiind înregistrați 1929 elevi.

În urma analizei numărului de potențiali absolvenți de clasa a VIII-a care doresc înscrierea pentru continuarea studiilor în județ și luând în calcul elevii care vor opta să plece în alte județe, Inspectoratul Școlar Județean Tulcea a considerat oportun ca din totalul celor 68,89 clase care s-ar putea constitui, corespunzător celor 1929 de elevi existenți în clasa a VIII-a, proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2019 – 2020 să se fundamenteze pe un total de 65 de clase, adică 1820 de elevi.

Pentru învățământul liceal, cifra de școlarizare propusă pe filiere, profiluri și domenii ale pregătirii de bază a însumat un număr de 42 de clase a IX-a liceu, învățământ cu frecvență zi, distribuite astfel: 20 clase – filieră teoretică, 16 clase – filieră tehnologică, 6 clase – filieră vocațională.

FILIERA/PROFILUL SPECIALIZARE DOMENIUL PREGĂTIRII DE BAZĂ Propuneri  cl. a IX-a, LICEU zi
Nr.cl. Nr. elevi
 TOTAL CL A IX-A ZI, din care:     42 1176
1) Filiera teoretică, total, din care:     20 560
profil real, total, din care:     10 280
matematică-informatică   6 168
ştiinţe ale naturii   4 112
profil uman, total, din care:     10 280
  filologie   5 140
ştiinţe sociale   5 140
2) Filiera tehnologică, total, din care:     16 448
Profil tehnic, total, din care:     4 112
 

 

 

 

 

Electromecanică 1 28
Mecanică 2 56
Electronică automatizări 1 28
Profil servicii, total, din care:   7 196
    Estetica şi igiena corpului omenesc 1 28
Economic 3 84
Turism şi alimentaţie 2 56
Comerţ 1 28
Profil resurse naturale şi protecţia mediului, total, din care:     5 140
    Protecţia mediului 3 84
Industrie alimentară 2 56
3) Filiera vocaţională, total, din care:     6 168
Profil sportiv     2 56
Profil teologic     1 28
Profil  muzica     0.5 14
Profil teatru     0.5 14
Profil arte vizuale     1 28
Profil pedagogic     1 28

Pentru absolvenţii ciclului gimnazial din promoţiile anterioare, care nu au urmat o formă de învăţământ liceal şi care împlinesc vârsta de minimum 18 ani până la data începerii cursurilor şcolare, au fost propuse 5 clase a IX-a – filieră tehnologică învățământ liceal cu frecvență seral și 1 clasă a IX-a învăţământ liceal cu frecvență redusă – filieră teoretică.

La clasa a XI-a învăţământ liceal tehnologic cu frecvență seral ciclul superior au fost propuse 7 clase, din care 4 pe profil Tehnic, 1 clasă profil Servicii și 2 clase profilul Resurse naturale şi protecţia mediului. Propunerea acestor clase vine în sprijinul asigurării posibilităților de finalizare a ciclului superior al liceului de către absolvenţii de zece clase de liceu din seriile anterioare, absolvenţii de stagii de pregătire practică, absolvenţii învăţământului profesional din seria curentă şi seriile anterioare, absolvenţi ai anului de completare.

Învățământul profesional

                  Propunerile privind numărul de locuri pentru învăţământul profesional, inclusiv dual, se realizează cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind organizarea acestui tip de învăţământ şi pe baza unei analize detaliate a nevoilor pieţei muncii, a tendinţelor de dezvoltare economică din zonă, conform documentelor de planificare, respectiv PRAI şi PLAI, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici, cu respectarea prevederilor Calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul dual și în învățământul profesional pentru anul școlar 2019 – 2020, aprobat prin Ordinul M.E.N. nr. 5402/01.11.2018.

Proiectul privind cifra de școlarizare în învățământul profesional se concretizează într-un număr de 23 de clase a IX-a învățământ profesional, pe diferite domenii ale pregătirii de bază, ceea ce asigură un procent de 35,38% din totalul claselor a IX-a de la nivelul județului, solicitat de M.E.N. prin adresa nr. 1316IFL din 12.12.2018:

Domeniul pregătirii de bază Nr. clase Nr. elevi
Mecanică 7,5 210
din care dual 3 90
Electric 2 56
Construcţii, instalaţii şi lucrări publice 1,5 42
Agricultură 2 56
Comerţ 2,5 70
Turism şi alimentaţie 3 84
Industrie alimentară 2 56
Industrie textilă şi pielărie 1,5 42
Estetica şi igiena corpului omenesc 1 28
Total 23 650

Astfel, din totalul de 65 de clase a IX-a, învățământ zi, 39 de clase (23 clase învățământ profesional și 16 învățământ liceal) au fost alocate învățământului tehnologic, ceea ce permite atingerea ponderii de 60% pentru acest tip de învățământ, comparativ cu 40 % alocat învățământului teoretic și vocațional (26 de clase), respectându-se în felul acesta prevederile PRAI.

Pentru stagiile de practică, cu durata de 750 ore după absolvirea clasei a X-a, a fost propusă     1 clasă/28 de locuri domeniul agricultură..

Învățământul postliceal și de maiștri

Propunerile pentru anul I şcoli postliceale și de maiștri totalizează un număr de 5 clase învățământ postliceal și 3 clase școală de maiștri cu finanțare de la buget.

Școala postliceală:

Domeniul pregătirii de bază Nr. clase Nr. elevi
Informatică 1 28
Energetică 1 28
Construcţii, instalaţii şi lucrări publice 1 28
Industrie alimentară 1 28
Protecţia mediului 1 28
Total 5 140

Școala de maiștri:

Domeniul pregătirii de bază Nr. clase Nr. elevi
Mecanică 1 28
Electric 1 28
Metalurgie 1 28
Total 3 84

Învățământul particular

            În județul Tulcea funcționează două unități de învățământ preuniversitar particular, având ca niveluri școlarizate nivelul preșcolar, respectiv postliceal. Propunerile acestora pentru anul școlar 2019-2020 sunt:

  • 4 grupe/60 copii – învățământ preșcolar particular, din care 1 grupă/15 copii va funcționa cu program normal, iar 3 grupe/45 copii vor fi cu program prelungit;
  • 6 clase/168 cursanți – anul I învățământ postliceal sanitar particular
  • Asistent medical generalist – 4 clase;
  • Asistent medical balneo-fizio-kinetoterapie și recuperare – 1 clasă;
  • Asistent medical de farmacie – 1 clasă.

Învățământul special

            Unitate de învățământ special care asigură școlarizarea copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), are ca propunere următoarele grupe/clase pe nivel de învățământ:

  • 2 grupe/12 copii – învățământ preșcolar special;
  • 7 clase/37 elevi – învățământ primar special;
  • 8 clase/45 elevi – învățământ gimnazial special.