Ziarul de Tulcea

www.ziaruldetulcea.ro

LUCRAREA LUNII MAI 2018 la Muzeul de Artă LUCRAREA LUNII MAI 2018 la Muzeul de Artă
În luna MAI 2018, Muzeul de Artă din str. Grigore Antipa, nr.2 atrage atenția publicului cu o lucrare aparținând colecției proprii de pictură: „Cișmigiu”,... LUCRAREA LUNII MAI 2018 la Muzeul de Artă

În luna MAI 2018, Muzeul de Artă din str. Grigore Antipa, nr.2 atrage atenția publicului cu o lucrare aparținând colecției proprii de pictură: „Cișmigiu”, autor Samuel Mützner (1884-1959).

„S. Mutzner se defineste un îndrăgostit al culorii, un om ce pătrunde prețios și rafinat comorile luminii armonizate cu viziunea sa de artist.”

– Ionel Jianu, „Rampa”, 1931

 ”Născut la București la 13 decembrie 1884, viitorul pictor urmează Școala de Belle Arte, avându-i printre profesori pe Eugen Voinescu și George Demetrescu Mirea. La 15 ani este trimis la Munchen, unde rămâne puțin timp, după care pleacă la Paris, unde urmează cursurile Academiei Julian cu Jean Paul Florens. În 1912 deschide o expoziție la Ateneul Român cu lucrări realizate în Franța și Algeria, după care urmează o perioadă de călătorii până în 1919 (Japonia, Statele Unite, Venezuela, Coreea, Filipine, Ceylon). Lucrările din aceasta perioadă intră în prestigioase colecții (Regina Maria, Zambaccian, Sadoveanu, Dona, Malaxa etc.). În 1923 se căsătorește cu pictorița Rodica Maniu, sora poetului Adrian Maniu, alături de care va trăi și va lucra în următoarele peste trei decenii. Preocupat de valențele plastice ale naturii, Samuel Mutzner elaborează după 1923 o serie masivă de opere cu tematică țărănească. De la descrierile naturaliste pictorul va ajunge, la apogeul carierei sale, la lucrări de mare expresivitate, personajele sale căpătând multă veridicitate și spontaneitate. În preajma celui de-al doilea război mondial, pictorul, silit la izolare din cauza reacțiilor antisemite, traversează o perioadă dificilă. După război, va fi o vreme profesor la Institutul de Arte Frumoase. În ultima perioadă a vietii domină peisajele bucureștene, natura căpătând în pânzele sale maxime doze de expresivitate. Pictorul reia în guașe și tempera motive mai vechi, subliniind transparența și vaporozitatea subiectelor.

În Jurnalul său, pictorul (doborât de boală în 1959) scria: „Țin să arăt că subiectele care au mișcat sufletul meu nu sunt determinate de un fapt divers, anecdotic, ci vin din acel îndemn lăuntric ce stârnește reculegerea în fata frumuseții naturii”.

Sursa: https://romanialibera.ro/cultura/arte/albumul–samuel-mutzner–1884-1959–de-rodica-marian–22317