Reprezentanții elevilor din Tulcea, nemulțumiți de deciziile ministrului Educației

„Îmi exprim profunda dezamăgire cu privire la ce se întâmplă la momentul actual cu învățământul on-line în România și condamn cu fermitate lipsa de interes a autorităților față de asigurarea unui mediu școlar incluziv și în mediul on-line. Programul Euro 200 este absolut ineficient în aceste vremuri de pandemie. Consider că este profund discriminatoriu să se asigure educație on-line doar pentru o anumită parte a comunității, aceea care beneficiază de acces la internet. Cum vor recupera orele elevii care nu au acces la tehnologie? este întrebarea care ne macină pe fiecare dintre noi. Când MEC a emis acest Ordin de Ministru, nu cred că doamna ministru Monica Anisie s-a gândit la acest aspect.” – Andrei Maxim, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Tulcea

Vă prezentăm mai jos reacția elevilor în întregime:

Elevii au obligația de a participa la cursurile online și părinții sunt obligați să ia toate măsurile necesare pentru a asigura accesul și participarea elevilor la activitățile de învățare on-line reprezintă contextul care a determinat Consiliul Județean al Elevilor Tulcea să ia atitudine, întrucât este cel puțin vizibil eșecul Ministerului Educației și Cercetării de a crea un cadru legal care să permită achiziționarea infrastructurii pentru elevi și pentru profesori. Reacția vine după ce MEC a anunțat că a fost aprobat un ordin de ministru în data de 21 aprilie 2020 prin care este stabilit ghidul de predare online, precum și monitorizarea elevilor și profesorilor care participă la aceste cursuri.

Propunerile Consiliului Național al Elevilor privind digitalizarea educației au fost ignorate conștient, deși acestea presupuneau un fundament în crearea unui mediu școlar calitativ și în online. Dintre aceste propuneri, amintim:

  • Durata în care sunt livrate informații elevilor să nu depășească 40 de minute, având în vedere faptul că atenția este mult mai greu de captat în mediul online, stabilirea acestei limite de timp necesitând consultarea unor experți în domeniu;
  • Este necesară crearea unui cod de conduită în mediul online, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi, ce să cuprindă norme și responsabilități pe care ambele părți le vor respecta;
  • Elaborarea unei politici pentru protejarea dreptului la intimitate, cât și valorificarea dimensiunii de sănătate mentală;
  • Folosirea unor metode de predare interactive, precum Menti sau Kahoot, prin care elevii să poată învăța plăcut;
  • Intervenția pentru elevii ce prezintă dificultăți în procesul de învățare;
  • Propunerea unor termene limită rezonabile pentru efectuarea temelor sau a altor sarcini, având în vedere faptul că această perioadă este greu de gestionat pentru o bună parte din elevi;
  • Motivarea constantă și stimularea elevilor cu privire la participarea acestora la activități de învățare în mediul online.

În timp ce state precum Republica Moldova, Italia, Noua Zeelanda au alocat resurse bugetare pentru a cumpăra dispozitive pentru elevii din comunități dezavantajate, deși rectificarea bugetară permitea, Ministerul Educației și Cercetării din România nu a cerut fonduri.

Totodată, reprezentanții elevilor din județul Tulcea condamnă cu fermitate condițiile ridicole de înscriere a elevilor în programul Euro 200. Elevii care primesc bursă socială pot beneficia de ajutor de la stat doar dacă în gospodăria lor nu sunt:

  • Peste două bovine
  • Peste o cabalină
  • Peste 3 porcine
  • Peste 5 ovine/caprine
  • Peste 5 familii de albine
  • Peste 10 capete de iepuri de casă
  • Peste 25 de capete de păsări

Aceste condiții de ineligibilitate nu sunt racordate la contextul în care ne aflăm și demonstrează ineficiența programului Euro 200. Educația trebuie să continue în mediul on-line, dar în conformitate cu respectarea Legii educației naționale, nr. 1/2011, și cu a articolului 32, alineatul 4 din Constituția României, care stipulează clar că învățământul în România este gratuit.”